מקצוע חדש נולד

“דרוש/ה מטפל/ת לילד עם בעיות תקשורת, ניסיון אינו חובה” זו המודעה שתפסה את עיני אי שם בתחילת שנות ה -2000 אשר הופיעה באחד ממקומוני עירי. כן אז היו מפרסמים במקומונים.

כסטודנטית צעירה המחפשת את דרכה החלטתי לנסות, מקסימום אצליח חשבתי. בשיחה הקצרה שניהלתי עם האמא, מפרסמת המודעה, התחזקה בי התחושה שאני בכיוון הנכון. כשהגעתי לבית המשפחה פגשתי, לראשונה בחיי ילד עם צרכים מיוחדים. “הוא מאובחן עם אוטיזם” אמרה לי האם, אנו עובדים איתו בגישה ייחודית המקדמת אותו מאוד ודרושה לנו מטפלת נוספת לצוות, את מכירה קצת את התחום?” לא הכרתי, גם לא קצת, אבל רציתי… מאוד רציתי.

כשנכנסתי לראשונה לחדרו של הילד פגשתי שם את המטפלת הבכירה, מנחת תוכנית הטיפול. הוקסמתי להיווכח כיצד היא, עקב בצד אגודל עובדת איתו על מטרות קטנות כגדולות ע”פ תוכנית סדורה. בשעת טיפול אחת הם עבדו על כישורי השפה, מיומנויות תקשורת, משחק חברתי וכישורי חיים. “תפקידנו להקנות לו את כל המיומנויות החסרות לו אשר נרכשות באופן אינטואיטיבי אצל ילדים עם התפתחות תקינה” אמרה. “אנו עושים זאת ע”פ עקרונות הגישה ההתנהגותית הנקראת ABA, היא נפלאה, תחקרי קצת באינטרנט”

(אמ;לק: לאחר 10 שנים פתחנו מרכז והכשרנו אלפי מטפלים. לחצי כאן למעבר לפרטים על הקורסים הבאים)

אוטיזם – זה מדבק

כך, על דרך המקרה מצאתי עצמי בתחום חדש ולא מוכר אך עם סיפוק ענק! מהר מאוד התכווננו חיי בהתאם, עזבתי עבודה אפורה למען קידומם של עוד שני ילדים נפלאים, התחלתי לעבוד בעמותה המקדמת ילדים עם עיכוב התפתחותי ואוטיזם ע”פ הגישה ההתנהגותית וחשתי כי מצאתי את יעודי.

שנים לא מעטות הייתי מטפלת, ראיתי הרבה ילדים, צברתי ניסיון לא מבוטל, הצלחות ושק גדול של חוויות שיישארו איתי לתמיד. רק לאחרונה הוזמנתי לבר מצווה של מטופל שפגשתי לראשונה לפני כעשור, מרגש היה לראות כיצד התקדם ואיך עמד מול כל הקהל ונשא דברים.

במרוצת השנים והניסיון מצאתי עצמי פעם אחר פעם מכשירה מטפלים (ובעיקר מטפלות..) לעבודה בתחום, בדיוק כמו שהוכשרתי אני, סוג של תורה שבע”פ. כך זה בתחום חלוצי כשהדברים לא לגמרי מאורגנים ומסודרים. החלטתי לעשות מעשה.

תמונת-דף-נחיתה

מה משותף לסטודנטית צעירה, גננת ומנהלת חשבונות?

הידעתם כי המחקרים האחרונים מצאו כי באחת מ – 68 לידות בממוצע יוולד ילד עם אוטיזם? וזה עוד לפני הסטטיסטיקה שבדקה את שיעור הילדים עם עיכוב התפתחותי, לקות תקשורת, פיגור או “סתם” קשיי וקשב וריכוז. כמחצית מהם יטופלו ע”פ הגישה ההתנהגותית.

כשהקמנו את המרכז, אחת מהמטרות העיקריות שלנו הייתה להכשיר מטפלים כדי שיוכלו לתת מענה לצורך הגואה. לצערנו מטרה זו טרם הושגה. כיום עם הכרת הצלחתו של הטיפול משפחות וארגונים רבים מבקשים לעבוד בגישה אך מטפלים מוכשרים לא תמיד יש בנמצא. ב – 5 שנים האחרונות הכשרנו כ 2,000 מטפלים אך זה לא מספיק לאור כמות האבחונים והילדים המטופלים. בלוח המודעות שלנו תוכלו להיווכח בביקוש הרב.

אחת השאלות המרכזיות שאנו נשאלים על ידי המתעניינים בלימודים היא: “אני לא מהתחום, כיצד אדע אם זה מתאים לי?” ניסיוננו הוכיח כי הרקע, ההשכלה הקודמת, תחום העיסוק והגיל אינם מנבאים כי תהיו מטפלים התנהגותיים מוצלחים. לעומתם, הגישה לילדים, הרצון לעזור ולקדם ואהבת האדם מוכחים עצמם פעם אחרי פעם כצידה טובה לדרך. אתם ודאי תופתעו לשמוע כי רבים מהמטפלים ההתנהגותיים הטובים והמצליחים בתחום הגיעו בכלל מקריירה הרחוקה מזרח ממערב מהתחום הטיפולי.

גם את יכולה!

לא כולם מגיעים ללמוד את התחום מאותה הסיבה. יש המגיעים על מנת ללמוד ולהשתלב בעבודה אך חלק לא מבוטל עושה זאת ממניעים אחרים – אנשי חינוך המעוניינים להעשיר את סל כליהם, הורים לילדים עם צרכים מיוחדים המבקשים ללמוד כלים יישומיים להתמודדות היומיומית ואף מסיימי קריירה ראשונה העושים זאת “כי הלב נמצא שם…”. לחצי כאן לפרטים על הקורס.

הדרך לא קלה ואינה חפה מקשיים ואכזבות, אך היא מאתגרת ומספקת מאין כמוה, על זה יעידו המטפלים, המשפחות והמטופלים.

שינוי גדול מתחיל בצעד קטן, נשמח לשמוע ממך 036737333 או בקישור הזה
הכותבת היא גילי יהב, דוקטורנטית לחינוך, מנתחת התנהגות מוסמכת ומייסדת בית ליאור.

אנחנו פה בשבילך

הצהרת נגישות

אנו רואים חשיבות רבה בהנגשת האתר ומשקיעים משאבים רבים להפוך אתר זה לנגיש באופן מקסימלי, בכדי לאפשר את חווית הגלישה לכלל האוכלוסייה ולאנשים עם מוגבלויות בפרט. 

התאמות הנגישות באתר בוצעו עפ”י המלצות התקן הישראלי לנגישות תכנים באינטרנט ברמת AA. עם זאת, ייתכן ותמצאו אלמנטים שאינם מונגשים כי טרם הונגשו ו/או שלא נמצאה טכנולוגיה מתאימה ולצד זה אנו מבטיחים כי מתבצעים מרב המאמצים לשפר ולהנגיש את האתר ללא פשרות.

במידה ונתקלתם בקושי בגלישה באתר ו/או בצפייה בתוכנו אנו מתנצלים ונודה אם תפנו את תשומת ליבנו לכך באחד מאמצעי הקשר המפורטים בתחתית ההצהרה.

אנחנו מבטיחים להמשיך ולעשות כל שביכולתנו על מנת לשפר, לתקן את הדרוש ולהתאימו לצורכיכם.

משרדי החברה ממוקמים ברחוב הכישור 49 בחולון ונגישים לכל אדם.

פרטי אחראית הנגישות של האתר- לידיה נגב  

דוא”ל: info@liorcenter.com

× דברו איתנו בווטסאפ